.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)

.jpg)
.jpg)
LESE FOR Å LÆRE !!!
I flere av klassene har vi jobbet med læringsstrategier. Det er veldig viktig at fokus rettes på hvordan vi må lese for å lære. Spesielt en metode - resiprok (gjensidig) har blitt prøvd ut. Her har vi 4 fantastiske hjelpere:
1. Spådama – Sylvia. Den synske – eksperten på å foregripe
Tenke seg til
Bruk overskrifter, bilder og kanskje noe du har lest allerede til å tenke ut hva det handler om videre.
Jeg tror….., fordi… Jeg vedder på at….., fordi… Jeg tror jeg kommer til å lære….., fordi…
2. ”Nysgjerrig Per – ekspert på å stille spørsmål
Lure på
Tenk ut spørsmål mens du leser.
Bruk spørreordene hvem, hva, hvor, når, hvorfor og hvordan.
Husk: Vi har to slags spørsmål: ”i boka-spørsmål” og ”i hodet-spørsmål”. Lag noen av hvert slag.
3. Derek den dyktige – ekspert på å oppklare
Oppklare
Oppdager du noe du ikke forstår?
Hvordan kan du oppklare et vanskelig ord eller setning i teksten?
-Les ordet om igjen. Les setningen om igjen. -Kan ordet deles opp? -Har du hørt ordet før, eller noe som ligner? -Les videre. -Kan du bruke et annet ord isteden? -Snakk med en kamerat.
4. Sam med lasso’n – ekspert på å oppsummere
Sammenfatte
Bruk dine egne ord, og fortell hva som var hovedpoenget i teksten eller avsnittet.
Denne teksten handlet om …. Dette avsnittet var om ….
Målet er etter hvert å gi elevene ei ”verktøykasse full” med ulike læringsstrategier, og at de læres opp til å bli strategiske lesere som velger den metoden som passer til det stoffet som skal læres. Kari, Aslaug og Hilde på Tunhovd skole har skrevet oppgave om dette i forbindelse med videreutdanning i norsk.
Metoden kan utmerket arbeides med ved hjelp av drama. Bildene er fra en Krl time i 2.klasse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar